علیرضا علی‌احمدی

وزیر وزارت آموزش و پرورش دولت نهم در سال 86 تا 88

دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

  • استان تهران
  • 1338

سوابق شغلی/مسئولیت/فعالیت

  • وزیر وزارت آموزش و پرورش دولت نهم در سال 86 تا 88

  • عضو هیئت علمی با مرتبه استاد تمام در دانشگاه علم و صنعت

  • رئیس دانشگاه پیام‌نور

  • عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی آموزش و پرورش

  • عضو دفتر طرح و برنامه و مشاوره

سوابق تحصیلی دانشگاهی

  • رشته و دانشگاه کارشناسی:

    مهندسی دانشگاه علم و صنعت

  • رشته و دانشگاه کارشناسی ارشد:

    مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس

  • رشته و دانشگاه دکتری:

    دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

بخش ۱ – مسائل نظام آموزش و پرورش از منظر فرا نظام (فرا دستگاهی)

نظام آموزش و پرورش در شبکه‌ای فراتر از خود، شامل حاکمیت و جامعه به معنای کلی و ارتباط با دیگر نظام‌های اجتماعی و حاکمیتی قابل بررسی است. به‌عبارت دیگر می‌توان به نظام آموزش و پرورش از منظری خارج و فراتر از خودش نگریست و مسائل این لایه مانند تأثیر و تأثر دیگر نهادهای حاکمیتی یا اجتماعی و نظام آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داد. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم و گلوگاهی نظام آموزش و پرورش در لایه فرا دستگاهی و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • فقدان برنامه تقسیم کار ملی برای تحقق سند تحول بنیادین و الزامات مشارکت کلیه دستگاه‌ها و نهادهای زیربط برای تحقق آن


  • فقدان سیاست و برنامه برای مصونیت‌یابی کودکان و نوجوانان در قبال تهاجم فرهنگی دشمن برای استفاده از مزایای فضای مجازی


  • آفات جبران‌ناپذیر کنکور بر آموزش و پرورش و تبدیل مدرسه زندگی به مدرسه کنکور و از جمله تقاضاهای اجتماعی برای تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌ علوم تجربی

بخش ۲ – مسائل کلان نظام رسمی آموزش و پرورش

می‌توان به نظام آموزش و پرورش فارغ از نگاه جزءنگرانه به اجزای آن به مثابه یک کل درهم تنیده نگاه کرد. در این نگاه نظام آموزش و پرورش شامل سازمان و ساختار، مفاهیم، اجزاء و پدیده‌هایی است که به‌صورت یک کل متصل و پیچیده قابلیت بررسی دارد. از نظر شما به ترتیب اولویت، حداکثر ۳ مسئله مهم و گلوگاهی کلی و کلان نظام رسمی آموزش و پرورش فارغ از مسائل بخشی این نظام و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • بی‌ثباتی مدیریت در نظام آموزش و پرورش از سطح وزارت‌خانه تا مدرسه و عدم امکان شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی برای انتخاب مدیران


  • کتاب‌محوری و الزام به استفاده از یک متن درسی برای همه دانش‌آموزان در یک پایه‌ تحصیلی برای هر عنوان درسی بدون توجه به تفاوت‌های جنسیتی، شرایط اقلیمی و….


  • عدم برنامه جامع برای تانی تربیت و نگهداشت و انگیزه‌بخشی به دانشجو معلمان و معلمان و جذب نیرو بر اثر فشار اجتماعی و مصوبات مجلس

بخش ۳ – مسائل جاری و فوری نظام آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در موقعیت فعلی درگیر مسائل متعدد جاری است. ممکن است برخی از این مسائل نیاز به توجه فوری و ویژه داشته باشند. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم جاری یا اورژانسی نظام آموزش و پرورش و ایده محوری شما برای حل هر یک از این مسائل چیست؟

  • تامین معیشت معلمان در مقایسه با قضات، اساتید دانشگاه، پزشکان و … و نارسایی در نظام رفاهی فرهنگیان


  • حاکمیت شرایط کرونایی و بلا‌تکلیفی برای اجرای برنامه‌های حضوری و عدم آمادگی برای پوشش تحصیلی حد‌اکثری و بالارفتن نرخ بازماندگان از تحصیل 


  • عدم شکل‌گیری عرم ملی برای ایجاد تحول بنیادی در آموزش و پرورش و کوچک‌انگاری آموزش مهارتی

بخش ۴ – مسائل مرتبط با حوزه یادگیری و رشد

در این بخش حوزه یادگیری و رشد را به‌طور خاص مدنظر قرار می‌دهیم. مفاهیم و پدیده‌هایی مانند برنامه درسی، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، مقاطع تحصیلی و رشدی، رشته‌های تحصیلی، استعداد، هدایت تحصیلی و محتوای یادگیری در این بخش جای می‌گیرند. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه یادگیری و رشد و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • نارسایی در تولید محتوای یاددهی – یادگیری برای شش ساخت تربیتی مبتنی بر برنامه درس ملی به‌صورت کتاب و چند رسانه‌ای


  • نارسایی در نظام شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در مدارس عادی و سمپاد


  • نارسایی در نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در مقاطع مختلف در راستای ساحت‌های شش‌گانه تربیتی با رویکرد توصیفی و ملاکی

بخش ۵ – مسائل مرتبط با حوزه منابع انسانی

مهم‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، منابع انسانی است. موضوعاتی چون جذب، گزینش، آموزش بدو خدمت و ضمن خدمت، ارزیابی، انگیزش، شأن، عزت‌نفس و بسیاری موضوعات دیگر در مورد منابع انسانی قابل بررسی است. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه منابع انسانی و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • عدم وفاق بین مسئولین سه قوه در مورد تامین و تربیت نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و جذب معلمان حق‌التدریس و مربیان نهضت سواد‌آموزی


  • عدم رسمیت شرایط احراز تخصصی برای هر یک از دروس و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در مدارس


  • نارضایتی فراگیر در بین معلمان و مقایسه با پزشکان و اساتید دانشگاه

بخش ۶ – مسائل مرتبط با حوزه منابع مالی، فضا و تجهیزات

این بخش شامل موضوعاتی از جمله تامین منابع مالی، نحوه توزیع و هزینه‌کرد منابع مالی، تامین و توزیع فضا و تجهیزات، و ارتباط منابع مالی و فضا و تجهیزات با عملکرد نهایی نظام تعلیم و تربیت می‌باشد. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه منابع مالی، فضا و تجهیزات و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • نارسایی اساسی در دسترسی به شبکه اینترنت، لپ تاپ و موبایل برای بخش‌هایی از دانش‌آموزان در خارج از شهرای بزرگ و خانواده‌های کمتر برخوردار اقتصادی


  • پایین بودن سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی و عدم تنوع منابع تامین مالی و همچنین کمبود منابع مالی برای امور پرورشی،‌پژوهشی، خلاقیت و نوآوری


  • عدم جذابیت محیط مدارس، نیاز به مقاوم‌سازی، بازسازی، شاداب‌سازی و کمبود تجهیزات رشته‌های فنی و حرفه‌ای

بخش ۷ – مسائل مرتبط با مدرسه

مدرسه به‌عنوان کانون تربیت محلی و محیط یادگیری رسمی مورد توجه سند تحول قرار دارد. هر چند می‌توان از منظر بخش‌های دیگر این پرسش‌نامه نیز به مسائل مرتبط با مدرسه پرداخت، به دلیل اهمیت بالای موضوع مدرسه در این بخش به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه مدرسه و ایده محوری شما برای حل هر یک از این مسائل را بیان بفرمایید؟

  • عدم تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سطح مدرسه و نامشحص بودن نقشه‌راه ایجاد تحول در مدارس شهری و روستایی،‌دخترانه و پسرانه، ابتدایی و متوسطه


  • عدم شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران،‌ عدم تفیذ اختیار کافی و اختیار انتخاب معلمان و پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها بر اساس ارزشیابی عملکرد آنان


  • عدم طراحی ساز‌و‌کار‌های همکاری نهادهای پیرامون مدرسه با معلمان و مربیان مدرسه و نقش مدرسه در محله

بخش ۸ – مسائل مرتبط با آینده

با توجه به تحولات درونی و فشار عوامل بیرونی بر نظام تعلیم و تربیت، از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ فرصت یا چالش مهم حوزه مسائل مرتبط با آینده نظام تعلیم و تربیت و ایده محوری شما برای مواجهه با هریک از این مسائل چیست؟

  • عدم آینده‌نگری پیرامون تغییرات نیازهای شغلی و تحولات فناورانه و آماده‌سازی آموزش و پرورش برای پاسخ‌گویی نیازهای حال و آینده


  • عدم چاره‌اندیشی برای شرایط پسا‌کرونا و چگونگی اعمال حاکمیت بر مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌ها


  • کتاب‌محوری و عدم چاره‌اندیشی اساسی برای تدوین استاندارها و فراخوان عمومی برای تولید محتوای چندرسانه‌ای و…

بخش ۹ – درخواست‌های راهبردی

از نظر شما و به‌ترتیب اولویت حداکثر ۳ درخواست مهم وزیر آموزش و پرورش آینده از رییس جمهور پیش از پذیرش مسئولیت، چه باید باشد؟

  • تعلق عزم ملی برای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش و پذیرش مسئولیت‌ نهادهای حکومتی و دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ خصوصی در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش مطابق با برنامه تقسیم کار ملی که مورد توافق قرار خواهد گرفت


  • فراهم کردن شرایط صیانت از کودکان و نوجوانان برای حضور در فضای مجازی و همراهی مسئولین ICT و مرکز ملی فضای مجازی با آموزش و پرورش در این راستا


  • توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و نگاه سرمایه‌ای داشتن به آن به جای نگاه مصرفی و هزینه‌زا برای دولت

ارسال دیدگاه