میرحمایت میرزاده

مشاورفرهنگیان رییس سازمان برنامه بودجه کشور

ارشد تحقیقات آموزشی - دانشگاه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگیان تهران

سوابق شغلی/مسئولیت/فعالیت

  • مشاورفرهنگیان رییس سازمان برنامه بودجه کشور

  • سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

  • مشاور معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش

  • مدیرکل آموزش وپرورش استان اردبیل

  • معاون مدیرکل آموزش وپرورش آذربایجان شرقی

سوابق تحصیلی دانشگاهی

  • رشته و دانشگاه کارشناسی:

    پژوهشگری علوم اجتماعی - دانشگاه تبریز

  • رشته و دانشگاه کارشناسی ارشد:

    ارشد تحقیقات آموزشی - دانشگاه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگیان تهران

بخش ۱ – مسائل نظام آموزش و پرورش از منظر فرا نظام (فرا دستگاهی)

نظام آموزش و پرورش در شبکه‌ای فراتر از خود، شامل حاکمیت و جامعه به معنای کلی و ارتباط با دیگر نظام‌های اجتماعی و حاکمیتی قابل بررسی است. به‌عبارت دیگر می‌توان به نظام آموزش و پرورش از منظری خارج و فراتر از خودش نگریست و مسائل این لایه مانند تأثیر و تأثر دیگر نهادهای حاکمیتی یا اجتماعی و نظام آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داد. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم و گلوگاهی نظام آموزش و پرورش در لایه فرا دستگاهی و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • ایجاد هزینه و دخالت دستگاه‌های مختلف خصوصا در مناسبت‌های مختلف در تقویم سالانه و انتظار گرامیداشت آن در مدارس با اختصاص زنگ خاص و تعطیلی کلاس‌ها

     

    ایده محوری و استدلال:

    متناسب‌سازی  تقویم آموزشی  محتوای کتب و مطالب مربوط به مسائل اجتماعی در دروس و دوره آموزشی مربوطه و لحاظ آن در بودجه بندی سالانه طوری که مطالب مورد آموزش در کلاس  خصوصی در علوم اجتماعی هماهنگ با مناسبت تقویم  بدون دخالت و حضور دستگاه‌ها در مدارس آموزش داده شود ضمن اینکه بخشی از بودجه دستگاه مربوطه در این نوع برنامه‌ها باید به مدارس اختصاص یابد.


  • مشکل محل خدمت همسران مسئولین و نیروهای سایر دستگاه‌ها که با جابجایی آنها مکرر در کل ایام سال و در تمام مناطق کشور و ایجاد اختلال در برنامه‌ریزی مدارس 

     

    ایده محوری و استدلال:

    هماهنگی سالانه در تیرماه هرسال با دستگاه‌های مربوطه که با اطلاع و آگاهی کامل از برنامه های سالانه غیرقابل تغییر مدارس جلب همکاری شود. ضمن اینکه در برنامه‌ریزی داخلی هم ازوجودجنین افرادی در جایگاه‌های استفاده شود که با مرخصی و یا به هر دلیل عدم حضور خلیلی در برنامه‌های اساسی مدارس ایجاد نشود.


  • انتقال نیرو های متعدد به دستگاههای مختلف تشدید کمبود معلم متخصص و اختلال مکرر در برنامه مدارس

     

    ایده محوری و استدلال:

    انتقال نیروهای فقط مازاد بر اساس دوره رشته جنس استان و مناطق آن هم در تیرماه مجاز باشد.

بخش ۲ – مسائل کلان نظام رسمی آموزش و پرورش

می‌توان به نظام آموزش و پرورش فارغ از نگاه جزءنگرانه به اجزای آن به مثابه یک کل درهم تنیده نگاه کرد. در این نگاه نظام آموزش و پرورش شامل سازمان و ساختار، مفاهیم، اجزاء و پدیده‌هایی است که به‌صورت یک کل متصل و پیچیده قابلیت بررسی دارد. از نظر شما به ترتیب اولویت، حداکثر ۳ مسئله مهم و گلوگاهی کلی و کلان نظام رسمی آموزش و پرورش فارغ از مسائل بخشی این نظام و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • وزرا و معاونین سیاسی غیر کارشناس خارج از بدنه و میهمان با کابینه و همکاران پروازی که می دانند خواهند رفت.

     

    ایده محوری و استدلال:

    بدون سابقه مدرسه و کارشناسی اداره در سطوح پایین در مناطق و استانها حضور در سطوح بالاتر اداری خصوصا در ستاد وزارت ممنوع


  • افزایش بی‌اعتمادی به مسئولین و شکاف عمیق بین ادارات دیگر و کادر اداری داخل وزارت و معلمان و شاغلین مدارس

     

    ایده محوری و استدلال:

    پرداخت حقوق و بهره‌مندی از هرگونه امتیازات و مزایای مادی و غیرمادی آشکار و پنهان رسمی و جنبی همانند کارمندان سایر ادارات اول شاغلین مدارس، بعد مناطق، بعد استان و آنگاه ستاد وزارت


  • عدم تناسب تکالیف قانونی و سلیقه‌ای  مسئول و غیر‌مسئول با برنامه و بی‌برنامه و…. با امکانات و اختیارات مدارس

     

    ایده محوری و استدلال:

    تمام تکالیف و انتظارات درون سازمانی و برون سازمانی از مدارس و معلمان باید فقط و فقط در داخل  کتاب درسی و برنامه آموزشی مدارس حداکثر سالی یکبار آن هم یکجا قبل از چاپ و توزیع کتب درسی و ابلاغ برنامه و تقویم آموزشی سال بعد مکتوب شود تا امکان تحقق و عمل به انها در طول سال میسر شود. ضمن اینکه اعتبارات مربوطه هم باید در بودجه سالانه شفاف برای هر مدرسه با شاخص سرانه به ازای هر کلاس دیده شود.

بخش ۳ – مسائل جاری و فوری نظام آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در موقعیت فعلی درگیر مسائل متعدد جاری است. ممکن است برخی از این مسائل نیاز به توجه فوری و ویژه داشته باشند. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم جاری یا اورژانسی نظام آموزش و پرورش و ایده محوری شما برای حل هر یک از این مسائل چیست؟

  • عدم پرداخت مطالبات قانونی فرهنگیان

     

    ایده محوری و استدلال:

    قبل از پرداخت این مطالبات هیچ حق‌الزحمه پاداش و…. به هیچ یک از مسئولین سطوح مختلف اداری مالی از مناطق تا استان خصوص ستاد وزارت صورت نگیرد.


  • عدم تعیین تکلیف وعده های داده شده قانونی مثل رتبه بندی فوق‌العاده ویژه و مشکل استخدامی نیروهای بلاتکلیف 

     

    ایده محوری و استدلال: 

    درخواست از مراجع قانونی مربوطه و تعیین ضرب‌الاجل با هماهنگی قبلی جهت اعلام نظر تا قبل از شروع سال تحصیلی تکلیف مشخص شود.


  • مشکل آموزش مجازی و افت تحصیلی با تعطیلی طولانی مدت و ناخواسته مدارس

     

    ایده محوری و استدلال:

    بازگشایی مدارس همانند سایر مراکز دولتی و غیردولتی از اول مهر با انتخاب یکی از چهار گزینه

    اول تمام وقت مثل گذشته 

    دوم هفته ای سه روز با نصف کردن کلاسها

    سوم هفته ای دو روز با یک سوم کلاسها

    چهارم هفته ای یک روز موردی برای رفع اشکال

بخش ۴ – مسائل مرتبط با حوزه یادگیری و رشد

در این بخش حوزه یادگیری و رشد را به‌طور خاص مدنظر قرار می‌دهیم. مفاهیم و پدیده‌هایی مانند برنامه درسی، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، مقاطع تحصیلی و رشدی، رشته‌های تحصیلی، استعداد، هدایت تحصیلی و محتوای یادگیری در این بخش جای می‌گیرند. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه یادگیری و رشد و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • عدم تناسب حجم کتب درسی با ساعات در نظر گرفته شده 

     

    ایده محوری و استدلال:

    تدریس کتب تالیفی در دوره یا رشته مربوطه توسط مولفین مربوطه در مدارس عادی دولتی شرط اصلی انتخاب مولف و برنامه‌ریزی درسی


  • عدم تناسب آموخته های درسی در رشته های مختلف با نیازهای روزمره جامعه به دلیل  مغایر بودن با ماموریت و نداشتن نیرو و  امکانات تخصصی لازم در آموزش و پرورش

     

    ایده محوری و استدلال: 

    کل رشته های دوره دوم متوسطه در دو رشته کلی و عمومی نظری و مهارتی دسته بندی شود ضمن اینکه درس مهارتهای زندگی در هر دو رشته باید باشد دبیرستان متولی رشته نظری و هنرستان متولی رشته مهارتی باشد تخصصی نمودن دروس به وزارت علوم جهت آموزش فارغ التحصیلان نظری در دانشگاه و مهارتی در آموزشکده های فنی حرفه ای و علمی کاربردی محول گردد.


  • هدایت تحصیلی با توجه به نمرات کمی در چند دقیقه  جهت تحقق آرزوهای والدین و افتخار مدارس نه توجه به علایق و استعداد دانش‌آموزان و رفع نیاز جامعه

     

    ایده محوری و استدلال: 

    آموزش شیوه های صحیح هدایت تحصیلی به عوامل مدارس خصوصا حضور مشاورین در دوره ابتدایی و توجه ویژه به سابقه شش سال تحصیل به استناد تکالیف و فعالیت های مختلف عملی و مصاحبه با دانش‌آموز.

بخش ۵ – مسائل مرتبط با حوزه منابع انسانی

مهم‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، منابع انسانی است. موضوعاتی چون جذب، گزینش، آموزش بدو خدمت و ضمن خدمت، ارزیابی، انگیزش، شأن، عزت‌نفس و بسیاری موضوعات دیگر در مورد منابع انسانی قابل بررسی است. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه منابع انسانی و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • انتقال نیروهای متخصص و باتجربه دوره ابتدایی

     

    ایده محوری و استدلال:

    دوره ابتدایی تخصصی تراز متوسطه بوده فلذا به جای انتقال نیروهای این دوره به ادارات خصوصا به بهانه اخذ مدرک تحصیلی جدید به دوره های دیگر با وجود کمبود نیروی در این دوره به جهت سختی کار ساعات طولانی فعالیت مزایای ویژه مادی اداری اجتماعی …. برای این دوره در نظر گرفته شود.


  • عدم تخصص و تجربه کادر اداری با شغل مورد تصدی

     

    ایده محوری و استدلال:

    بخشنامه موسوم به ۲۳۰ شرابط اضطراری اول انقلاب لغوی رسته شغلی با جذب نیروی اداری و تغییر رسته و آموزش افراد مستعد علاقه‌مند برای مشاغل مورد تصدی هماهنگی بعمل آید.


  • تحمیل نیروهای بدون تجربه و انگیزه در دو سال آخر خدمت برای مدیریت و معاونت مدارس

     

    ایده محوری و استدلال:

    تدوین و ابلاغ شرایط و ضوابطی که  بدون سابقه معلمی امکان معاونت مدرسه و بدون سابقه معاونت امکان مدیریت حداقل برای چهار سال میسر نباشد ممنوع بودن انتقال از اداره به مدرسه در دو سال آخر خدمت برای معاونت و مدیریت مدارس.

بخش ۶ – مسائل مرتبط با حوزه منابع مالی، فضا و تجهیزات

این بخش شامل موضوعاتی از جمله تامین منابع مالی، نحوه توزیع و هزینه‌کرد منابع مالی، تامین و توزیع فضا و تجهیزات، و ارتباط منابع مالی و فضا و تجهیزات با عملکرد نهایی نظام تعلیم و تربیت می‌باشد. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه منابع مالی، فضا و تجهیزات و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • متمرکز بودن ساده‌ترین امور و تشکیلات متعدد و موازی در ستاد باعث افزایش هزینه‌ها شده است. ضمن اینکه وجود این تشکیلات باعث به حاشیه رفتن ماموریت های اصلی و عدم تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت می شود.

     

    ایده محوری و استدلال:

    تفویض اختیار به مدارس تمرکززدایی از ادارات و کوچک سازی ستاد با ادغام دفاتر متعدد هزینه آفرین و اختصاص اعتبار صرفه جویی شده به حل مشکلات و نیازهای مدارس


  • تنوع مدارس و تبدیل مدارس عادی  پرجمعیت موجود در مناطق مختلف به مدارس خاص کم جمعیت  و واحدهای اداری باعث تشدید مشکل کمبود فضا ست

     

    ایده محوری و استدلال:

    حذف تدریجی تنوع مدارس و جلوگیری از تبدیل مدارس عادی به خاص و حفظ کاربری آموزشی املاک


  • عدم استفاده بهینه از امکانات محدود موجود با تغییرات مکرر نام جنسیت و دوره تحصیلی مدارس

     

    ایده محوری و استدلال:

    با توجه به اینکه به دلیل عدم آینده نگری و آمایش منطقه بر اساس جمعیت هر سال در مناطق مختلف با جابجایی سلیقه ای مدارس ضمن سردرگمی اولیا و دانش‌آموزان بخش زیادی از امکانات کارگاهی آزمایشگاهی و… به‌دلیل عدم نیاز دوره و جنس مستقر در یک مدرسه بلااستفاده بوده و هزینه‌های زیادی تحمیل می کند با پرهیز و ممنوع نمودن این نوع اقدامات سلیقه ای مشکل زیادی از کمبود امکانات با استفاده بهینه قابل حل خواهد بود.

بخش ۷ – مسائل مرتبط با مدرسه

مدرسه به‌عنوان کانون تربیت محلی و محیط یادگیری رسمی مورد توجه سند تحول قرار دارد. هر چند می‌توان از منظر بخش‌های دیگر این پرسش‌نامه نیز به مسائل مرتبط با مدرسه پرداخت، به دلیل اهمیت بالای موضوع مدرسه در این بخش به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم حوزه مدرسه و ایده محوری شما برای حل هر یک از این مسائل را بیان بفرمایید؟

  • انجمن اولیا و مدیر در مدارس سبب عدم ارتباط منطقی اولیا و مربیان و عدم شکل گیری کانون تربیت محلی شده است

     

    ایده محوری و استدلال: 

    برای داشتن انجمن اولیا و مربیان به صورت واقعی در مدارس باید نماینده اولیا هر کلاس در کنار معلم آں کلاس که در ابتدایی  معلم مربوطه در متوسطه معلمی که در یک کلاس بیشترین درس دارد با نظر معلمان آن کلاس به نوعی در انجمن ایفای نقش نماید و انجمن واقعی اولیا و مربیان زمانی خواهد بود که انجمن کلاسی تشکیل گردد.طوری که همه پایه‌ها و کلاس‌ها در تصمیمات مدرسه موثر باشند نه اینکه اولیا خاص کلاس‌های خاص…


  • مشکل اولیا در انتخاب مدرسه برای ثبت نام فرزند

     

    ایده محوری و استدلال:

    به جهت تبدیل اکثر مدارس مناسب و بزرگ محلات و مناطق مختلف به مدارس خاص و همچنین دخیل بودن خود برخی مناطق در شاخص نشان دادن برخی مدارس   این مشکل تشدید شده که با ترویج و فرهنگ‌سازی بهترین مدرسه نزدیکترین مدرسه و همچنین عدم تمرکز معلمان خاص در مدارس خاص و عدم تبدیل مدارس مناطق پرجمعیت به مدارس کم جمعیت خاص و تجدیدنظر در سیاست  سرویس داری مدارس بخش زیادی از مشکل قابل حل خواهد بود.


  • عدم استفاده مناسب از نظرات معلمان در اداره‌کرد مدارس

     

    ایده محوری و استدلال: 

    انتخاب مدیران مدارس فقط با نظر معلمان هر مدرسه

بخش ۸ – مسائل مرتبط با آینده

با توجه به تحولات درونی و فشار عوامل بیرونی بر نظام تعلیم و تربیت، از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ فرصت یا چالش مهم حوزه مسائل مرتبط با آینده نظام تعلیم و تربیت و ایده محوری شما برای مواجهه با هریک از این مسائل چیست؟

  • عدم اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی در تدریس ادبیات زبان‌های محلی

     

    ایده محوری و استدلال:

    به جهت افزایش مطالبات مردمی و نفوذ شیوه‌های آموزشی کشورهای همسایه از طریق رسانه‌های گروهی صدور مجوز به آموزشگاه‌های علمی آزاد همانند آموزشگاه زبان های متعدد خارجی برای آموزش زبان های محلی می تواند پاسخگوی انتظارات مردمی در راستای تحقق این اصل باشد ضمن اینکه چاپ و توزیع برخی کتب به صورت چند تالیفی به عنوان دروس اختیاری باعث تقویت این مهم می شود.


  • جذب و نگهداشت معلم شایسته در گرو معیشت و منزلت معلم 

     

    ایده محوری و استدلال:

    با توجه به اینکه معلم محور اصلی تحول در نظام آموزشی بوده و تربیت آینده سازان وطن و فردای بهتری کشور تحت‌الشعاع شرمندگی امروزمان از معلمان شریف می باشد تدوین نظام خاص جذب ارتقا و پرداخت حقوق برای معلمین ضرورت امروز و نیاز شدید فرداست.


  • عدم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

     

    ایده محوری و استدلال:

    به‌جهت اینکه این سند بالاترین سند تحولی بوده و در حوزه‌های مختلف راهگشای آینده نظام تعلیم وتربیت می‌باشد و از طرفی دولت‌ها زمان محدود برای محقق نمودن اهداف متعالی سند در اختیار دارند فلذا تدوین دستورالعمل های کاربردی که با شاخص کمی  در زمان محدود و مشخص قابل اندازه گیری باشد طوری که با برنامه های پنج ساله توسعه کشور و به‌تبع آن برنامه سالانه بودجه همسو و هم آهنگ گردد.تا در پایان هر سال هر دولت و هر برنامه دقیقا  میزان تحقق اهداف مشخص آں میسر و با شاخص علمی قابل اندازه گیری باشد.

بخش ۹ – درخواست‌های راهبردی

از نظر شما و به‌ترتیب اولویت حداکثر ۳ درخواست مهم وزیر آموزش و پرورش آینده از رییس جمهور پیش از پذیرش مسئولیت، چه باید باشد؟

  • صریح و ساده لطفا قبل از شروع سال تحصیلی بدهی دولت به فرهنگیان را یکبار در تاریخ صفر کنید تا شاید اول مهر، اول مهر باشد.


  • لطفا طبق قانون خدمات کشوری تمام امتیازات و مزایای که برای کارمندان دولت داده می‌شود از۱۴۰۰ برای معلمین هم داده شود.


  • لطفا در۱۴۰۰ با هماهنگی قوه مقننه سازمان نظام معلمی را تشکیل دهید تا تمام قوانین و مقررات و حتی عزل و نصب‌ها با کسب نظر نمایندگان واقعی معلمین به مورد اجرا گذاشته شود. ضمن اینکه  گستردگی حوزه کاری وزارت آموزش و پرورش و در کوتاه مدت غیر قابل سنجش بودن بخش زیادی از خدمات این دستگاه عظیم در اقصی نقاط کشور ایجاب می‌نماید وزیرش تنها و بدون پشتوانه نباشد هر روز به بهانه ای وقتش به جای مدارس استانها مناطق و روستاهای کشور در جاهای دیگر آن هم نه برای مطالبات فرهنگیان بلکه زیاده خواهی عده ای انگشت شمار افراد سیاسی تلف شود که باید با تعامل نزدیک و ایفای نقش اساسی سازمان معلمان این معضل حل شود.

ارسال دیدگاه