عبدالرسول شکیبافر

مشاور وزرای آموزش و پرورش دولت نهم و دهم (۶سال)

ارشد الهیات - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه کرج

سوابق شغلی/مسئولیت/فعالیت

  • مشاور وزرای آموزش و پرورش دولت نهم و دهم (۶سال)

  • مدیرکل مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری آموزش و پرورش به مدت سه سال

  • سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشور امارات متحده عربی حدود دو سال

  • مشاور رئیس سازمان و بازرسی اموزش و پرورش استان اصفهان و عضو گروه مشاوران جوان استانداری به مدت دو سال و نیم

  • تدریس و مدیریت در مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه در داخل و خارج کشور

سوابق تحصیلی دانشگاهی

  • رشته و دانشگاه کارشناسی:

    کارشناس علوم دینی و معارف اسلامی دانشگاه قم (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم)

  • رشته و دانشگاه کارشناسی ارشد:

    ارشد الهیات - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه کرج

  • سوابق تحصیلی حوزوی:‌

    تا پایان شرح لمعتین (به صورت غیر رسمی)

بخش ۱ – مسائل نظام آموزش و پرورش از منظر فرا نظام (فرا دستگاهی)

نظام آموزش و پرورش در شبکه‌ای فراتر از خود، شامل حاکمیت و جامعه به معنای کلی و ارتباط با دیگر نظام‌های اجتماعی و حاکمیتی قابل بررسی است. به‌عبارت دیگر می‌توان به نظام آموزش و پرورش از منظری خارج و فراتر از خودش نگریست و مسائل این لایه مانند تأثیر و تأثر دیگر نهادهای حاکمیتی یا اجتماعی و نظام آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داد. از نظر شما و به ترتیب اولویت حداکثر ۳ مسئله مهم و گلوگاهی نظام آموزش و پرورش در لایه فرا دستگاهی و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • اصلاح قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی


  • تقویت جایگاه و مسائل آموزش و پرورش در مراجع تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار کشور


  • فراهم کردن استلزامات لازم قانونی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سنواتی به منظور تحقق کیفی برنامه‌ها و ماموریت‌های آموزش و پرورش

بخش ۲ – مسائل کلان نظام رسمی آموزش و پرورش

می‌توان به نظام آموزش و پرورش فارغ از نگاه جزءنگرانه به اجزای آن به مثابه یک کل درهم تنیده نگاه کرد. در این نگاه نظام آموزش و پرورش شامل سازمان و ساختار، مفاهیم، اجزاء و پدیده‌هایی است که به‌صورت یک کل متصل و پیچیده قابلیت بررسی دارد. از نظر شما به ترتیب اولویت، حداکثر ۳ مسئله مهم و گلوگاهی کلی و کلان نظام رسمی آموزش و پرورش فارغ از مسائل بخشی این نظام و ایده محوری شما برای حل هریک از این مسائل چیست؟

  • فاصله با شان و جایگاه حاکمیتی به عنوان دستگاه مولد سرمایه انسانی و عدم شفافیت و تعیین نقش‌ها در مشارکت و مسئوليت‌پذيري ارکان و عوامل سهيم و موثر و نهادها و دستگاه‌های دیگر در راستای تحقق ماموریت تربیتی (آموزشی و پرورشی)


  • وجود ساختار نامناسب و ناکارآمد و پرهزینه و عدم وجود سازکارهای لازم به منظور ارزیابی عملکرد موثر و ارتقاء کیفیت و بهره وری، دارای فرهنگ سازمانی بی‌انگیزه و ناهماهنگ و دارای ویژگی‌های چالش‌زا در ابعاد مختلف و بی‌کیفیتی در عملکرد پرسنل در سطوح مختلف


  • خروجی نامطلوب، تربیت و ارزشیابی تحصیلی تک ساحتی و عدم هماهنگی بین خروجی آموزش و پرورش با کنکور، برنامه آموزش عالی و حوزه‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی مورد نیاز جامعه

ارسال دیدگاه